16 February 2013

Pointer bukan bukti pandai-tidak


Aiman Azlan pernah menulis satu artikel di sebuah website tarbiyyah berkaitan tajuk di atas.



Okey aku tidak berniat untuk mengulas tentang artikel itu. Aku rasa aku terima dan hadam lumat-lumat hakikat yang beliau cuba sampaikan. Make your own conclusion. But beware okey!

Pointer atau grade tak membuktikan kau bijak, kau hebat.
Tak adil untuk orang yang ada masalah kesihatan ketika menjawab soalan.

Jangan compare pointer kau dengan orang lain.
Terutamanya dengan mereka yang berlainan course, atau berbeza lecturer

Fullstop!

Result semester satu tahun pertama ijazah sarjana muda already announce semalam. 15/2/2013.
Excited nak check? memang taklah. 
Tak macam asasi aku excited sangat kalau result keluar walaupun takut sebenarnya.

Alhamdulillah. 
Memang jauh dari target yang disasarkan iaitu 4.0 tapi lebih kurang jangkaan.
Okey aku rasa hati aku digeletek. 
Aku tak kecewa, malah aku bersyukur. Aku dapat rasakan Allah nak tunjuk something.

Muhasabah semula maratib amal aku. Memang aku tak layak.
Check balik hubungan aku dengan Allah. Memang masih jauh.
Periksa hubungan aku dengan manusia. Agak mengecewakan.
Tengok usaha aku semester satu. Memang hampeh.
Lihat kerja yang aku buat untuk Islam. Belum layak digelar da'ie.

So, kau mengharap Allah bagi kau yang hebat-hebat dan kemudian kau terus leka?

*Tunduk dan terdiam*

"Wahai diri, Fafiru ilallah"