14 February 2013

"Mungkin ujian ukhuwah. . ."

"Na. Dulu lepas SPM kau dapat offer further medic Ireland kan? Kenapa kau postponed dan waste your time sambung matrik dan lepas matrik baru kau nak fly by your own effort?"

"Apa maksud kau dengan by your own effort tu wardah?" tanya Safina selamba.

Safina menghirup teh panas yang baru tiba.

"Tak lah. Dulu lepas SPM kan JPA yang offer so then kau tak payah keluar duit untuk further sana. Ini lepas matrik, kau kena cari sendiri scholarship untuk pergi sana"

"Wardah. Allah bagi peluang dan izinkan aku bina ukhuwah dengan kau dulu. Itu sebabnya" kali ini Safina kelihatan serius.

Wardah tunduk.

"Wardah. Jomlah further sana juga. At least ada sahabat yang boleh kuatkan aku"

"Kat sana ada ramai lagi manusia yang layak digelar sahabat untuk kau"

Safina diam. Mata Wardah ditenung dalam-dalam.

"Laa Na. Kenapa nangis ni?"

"Kau tahu kan parents aku yang beriya suruh aku further Australia. Aku takut!"

Muka Safina ditatap. Tangan Safina digenggam.

"Na. Kau tahukan Australia actually is more Islamic rather than Malaysia sendiri. Kau pergi sana ramai akhawat yang aku kenal dekat sana. I'll tell them about you. They will there for you to replace my role okey?"

Safina lap air mata dengan tudung labuhnya itu.

"Aku tahu. Aku just kalau boleh nak kau terus di sisi aku. Belajar sama-sama. Halaqah sama-sama."

"Tak boleh Na kalau kita nak sentiasa bersama. Kau ada peranan kau, aku ada peranan aku. Teruskan cari tarbiyyah di sana. Aku pasti kau akan jadi lebih baik. Jauh lebih baik. Percayalah Na"

Tangan Wardah yang menggenggam tangannya dilepaskan. Kasar.

"Habis tu kau taknak jadi lebih baik?"

"Peranan kita berbeza Na. Cara kita nak berperanan pun berbeza. Allah dah tetapkan aku dekat Malaysia. InshaAllah kalau ada rezeki, aku jumpa kau dekat sana selepas degree. Master atau phD mungkin. Dah jangan nangis"

Wardah menepuk lembut pipi Safina.

"Kau janji kau jangan lupa aku?"

"Hm aku janji!" Wardah mengangkat tangannya.

Mereka berdua ketawa.

"Dan kau kena ingat. Perpisahan ini mungkin ujian untuk ukhuwah kita"

Safina diam. Allah akan tolong. Desis hati kecilnya.