19 February 2013

Awkward sebenarnya!

Berjalan-jalan di pasaraya. Tak letih. Janji tak letih sangat pun. Sikit mungkin letih.

Balik kolej. Bersihkan diri. Lepas maghrib makan bersama roomates.

Ketawa. Gelak. Cerita.

Solat Isyak. Duduk di ruang tamu rumah di kolej. Rasa sakit kepala.

Lagu cuppy cake kedengaran. Ambil handphone. Buka folder mesej. Tekan.

"Assalamualaikum. Ana nak tanya something boleh? Asiif jadi penyibuk"

Ohh coursemate. Dan dia lelaki. Aku rasa macam "Memang penyibuk!"

"Waalaikumussalam. Hm tanya apa?" *Aku harap dia dapat rasa betapa dinginnya aku balas mesej dia. Sorry bro!

"Kenapa kamu nampak macam senyap sangat?Tak banyak cakap dengan coursemates lain lagi-lagi lelaki. Dan bila dengan budak-budak ex-asasi dalam course kita,nampak macam boleh get in"

Makin sakit kepala.

"Ohh. Sebab malu. sebab segan. sebab rasa awkward. Tapi saya dengan budak matrik okey saja, cuma kurang bercerita hal personal. Saya tak kenal mereka sangat. Yang lelaki sebab, awak fikir sendiri. It should be like that. Kenapa tiba tanya soalan pelik tahap petala ke lapan ni?"

Tekan send dengan kasarnya.

Mesej masuk lagi.

"oh takdalah. Macam pelik. Sebab bila coursemate perempuan lain bercerita dengan yang lelaki, kamu just duduk jauh dan buat benda lain"

Tekan screen dengan malasnya. Kepala dah rasa macam kena gilis dengan jet transformer.

"It is about ikhtilat actually. Saya rasa awak lebih tahu tentang itu. Dan saya rasa selesa dengan pergaulan saya sekarang eventhough coursemates lelaki akan rasa awkward dengan saya. Yang penting, saya yakin saya tengah buat apa yang Allah susun untuk kita sbg Muslim. Sorry membebel banyak sampai ke galaksi bima sakti. Assalamulaikum"

Send. Letak handphone dalam bilik. Senyap. Diam. Sepi.

Esok paginya. Ke kelas seperti biasa.

"Awak, ada pesanan. Nah!" Sambil hulur kertas.

"Okey thanks" Bukak kertas itu. "Maaf pasal semalam. 0-0. I realised on something. Thank you"

Aku toleh kepada penulis pesanan. Dia sedang melihat aku dengan muka penuh berharap.

Aku senyum. Dia tunduk.

Aku maafkan. Eh sebenarnya bukan salah. Aku just tak suka kau tanya benda personal.

Sebab aku bukan kenal kau luar dalam. Kau kenal aku tahap mana je.

Harap kau baca. Dan kau faham sebab apa. Dan aku harap kau lebih faham tentang pergaulan.