12 February 2013

dhuha

 Daripada Abu Dzar bahawa Nabi s.a.w. bersabda maksudnya:
“Setiap orang menjelang pagi, berdasarkan tulang temulang sendi memerlukan sedekah. Tiap-tiap tasbih itu sedekah, tiap-tiap tahmid sedekah, tiap-tiap tahlil adalah sedekah dan tiap-tiap takbir adalah sedekah. Menyeru makruf adalah sedekah, mencegah mungkar adalah sedekah. Semuanya itu sama nilainya dengan dua rakaat solat Dhuha"

"Awak, kalau nak urusan dunia akhirat dipermudahkan, jangan tinggal solat dhuha. Biar jarang-jarang tinggal, jangan pula jarang-jarang buat" Nasihat ustaz Hamzah waktu tingkatan dua SMK Biasa. Ya, aku akui, sekolah yang penuh dengan masalah sosial.

Dan aku dengan gigihnya akan cuba untuk menunaikan dhuha di surau sekolah setiap kali waktu rehat. Tapi masa awal-awal tu memang sangat jarang sebab as a prefect kena bertugas waktu rehat kan. Plus waktu tu aku belum nampak apa kelebihan solat dhuha sebenarnya. Cuma aku dapat rasa betapa tenangnya selepas dhuha itu. 

Dan aku teringat ada seorang budak lelaki yang setahun lebih tua dari aku pun selalu duduk di surau waktu rehat. Dia pelajar baru, and and, dia dari Sek Tahfiz bah! I'm not very sure kenapa dia pindah dari sekolah yang hebat ke sekolah yang banyak ujian. If I'm not mistaken, he had luekimia or brain cancer something like cronic disease lah.

Bila dah naik form 3, macam lebih keraplah buat dhuha. Ajak bestfriends, tapi itu pun ramai yang tolak. Itu satu hal. Yang pandang sinis lagi masalah. Tapi, aku percaya dengan miracle of dhuha. So aku ignore apa yang orang kata.

Dan keyakinan aku terhadap Allah dalam miracle of dhuha terbukti when I'm the one of two PMR candidate in my batch yang got straight A's. Memang bukan sebab dhuha semata-mata. But I believed yang dhuha adalah antara sebab Allah give me more than other friends got. Allah!

Then masuk sekolah asrama, lagilah banyak peluang untuk buat dhuha. I don't know why. suasana sangat berbeza dengan masa sekolah lama. Haha of course. Masa form four ada semangat buat dhuha sebab tengok memang ramailah senior buat dhuha. dan masa form five, kawan-kawan sebatch pun ramai yang rajin dhuha. Dan seperkara yang sangat awesome. Most of yang dhuha adalah pelajar insider. Ya pelajar asrama.



Sampai sekarang aku memang percaya dan yakin dengan keajaiban dhuha and aku cuba untuk istiqamah. Kalau baca doa dhuha tu, memang boleh mengalir air mata lagi-lagi kalau tengah susah hati.