04 August 2012

Tadabbur Ummul Kitab

Dengan nama Allah aku meluahkan kata-kata

Allah memulakan surah al-fatihah dengan lemah lembut utk SEMUA hamba-Nya dengan sifat PEMURAH, dan SPECIAL untuk mereka yang beriman dengan sifat PENYAYANG

Allah menegaskan betapa Allah itu MAHA SUCI, hanya Dia Tuhan seluruh alam. TIADA yang lebih suci dari-Nya.

Allah berlembut lagi dengan pengakuan sifat-Nya yang MAHA PEMURAH lagi MAHA PENYAYANG

Allah bertegas lagi, mengingatkan manusia bahawa Dia adalah Tuhan Yang Menguasai Hari Pembalasan. Hanya Dia, di mana semua makhluk hanya memikirkan diri sendiri, bilamana semua makhluk dikumpulkan di Mahsyar sana.

Oleh kerana Dia adalah Tuhan Yang Maha Suci, Dia Yang Menguasai Hari Penghakiman kelak, kita sebagai hamba buat pengakuan bahawa HANYA Dia yang kita sembah dan mohon pertolongan. Tiada yang lain! bukan dari manusia, bukan dari pemimpin kita, bukan dari ibu bapa kita.

Dan, kita sebagai hamba yang lemah, dengan hati yang selalu berbolak balik, kita minta kepada Allah agar ditunjukkan kepada kita jalan yang lurus. Bagaimana jalan yang lurus itu?

Allah jelaskan lagi, jalan yang Allah beri nikmat. Apa jalan nikmat itu? Jalan yang Allah redha, jalan yang benar menuju Jannah-Nya, bukan jalan yang sesat, jalan yang lagha, jalan yang Dia murkai.

______________________________________________________________________

Surah seringkas al-fatihah, yang menjadi rukun dalam apa jua solat, baik sunat apatah lagi wajib, punya banyak pengertian yang AMAT mendalam jika kita benar mentadabburinya.

Semoga setiap permintaan kita dalam al-fatihah itu diperkenankan oleh Dia yang Maha Mengetahui segala yang tersembunyi apatah lagi yang nyata.

Wallahu 'alam.