23 July 2012

9th month of 1433H

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

3rd day of Ramadhan. Alhamdulillah, He allows us to be in the month with full barakah. In sha Allah, the door of Jannah is open wider, and the door of Jahannam is closed tightly. May all of us take the advantage of this month to increase our faith on Him, to top up our amalan, and try to change our bad behaviour to the mahmudah characteristics. Allahu musta'an ;)

Ramadhan yang ke 7 tanpa ayah. Hm rasanya semua sudah redha dengan kehilangan beliau. Apatah lagi bila hati ini punya iman terhadap Dia dan akhirat sana. Allah, rahmati ayah, tempatkan ayah bersama orang yang beriman. Terimalah segala amalannya, ampunkanlah segala dosa-dosanya. Ayah, rest in peace. Al-fatihah~

Kalau dulu masa sekolah rendah, teringat time terawih selalu pergi dengan ayah. Balik terawih, ayah kadang kadang belanja 'ngeteh' kat kedai. hihi masa tu kecik lagi, kisah apa kan. ada reward, rasa semangat sikit walaupun tahu yang terbaik adalah redha Allah. Tapi, tak berapa nak faham lagi time tu. Itu, rasanya a period of learning for the better understanding now and later.

Bila dah besar ni, tak rasa sangat suka pergi bazar Ramadhan. Kenapa eh? mcm prefer iftar dengan air tangan emak tersayang. kadang ada jugak terasa nak makan something favourite kat bazar tu, tapi abaikan jep. Bulan Ramadhan bukan sekadar lapar dan dahaga. Nafsu tu perlu dilatih untuk di atasi oleh iman.

Masa first Ramadhan tu, time sahur tu, tetiba sayu teringat pada rakyat Syria, Palestine dan Rohingya. Memanglah waktu sahur tak sama dengan depa, tapi terfikir apalah depa makan time sahur dan buka, macam manalah depa di sana dalam Ramadhan dengan perangnya. Allah, berilah mereka kekuatan dalam dan luar. Sebab tu terasa macam bulan Ramadhan ni tak payah lah nak ikut sangat rasa nak buka apa, makan jep apa yang ada.

Dengan cerita, student yang menuntut di Syria akan dibawa pulang sebab tempat perlindungan mereka di Damsyik sudah mula diserang. Depa cakap, terawih kat sana terpaksa dipendekkan sebab keadaan tak selamat. Tengoklah, kat Malaysia yang aman damai tenteram dan selesa ni pun, ramai yang prefer buat 8rakaat tanpa ada hal yang penting, lagi teruk tu tak terawih langsung, sibuk dengan dunia, padahal ada pilihan yang boleh dibuat.

Btw, semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna dan bermanfaat pada kita semua. Jadikan Ramadhan ini bulan tarbiyyah kepada iman dan nafsu kita. Allah mewajibkan umat Islam berpuasa agar kita bertaqwa. Penting ke taqwa tu? of course! Tanpa Taqwa, kita tidak hidup aman damai. Tanpa taqwa, kita tidak rasa keperitan hidup saudara kita di bumi Syria. Tanpa taqwa, kita tidak rasa penat lelah perjuangan saudara kita di Palestine. Tanpa taqwa, kita bukan siapa-siapa di bumi Allah hari ini.
“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa,” 
(Q.S Al Baqarah, 2:183)