05 August 2012

i'm not looser!

In the name of Allah Most Gracious Most Merciful

Yesterday, a friend of mine, yes of course a girl, ask me about NIKAH MUDA. Yes I know it is like a trend today, and only some of youth take it as a sunnah. Come on, we do everything based on our Prophet Sallallahu 'alaihi wasallam and for the sake of Allah. Only HIM! Many youth said they want to NIKAH MUDA with the reason to prevent 'zina'. Oh it is a good intention. But, how is your relationship until it can make you close to zina? It's your choice even want to close to it or try to make it far away from you. Allah cakap dalam al-Quran, "JANGAN KAMU MENGHAMPIRI ZINA". it's not about JANGAN KAMU BERZINA malah hampirinya pun is must be prevented. so then, kalau kamu mampu menjauhi perkara-perkara yang boleh bawa kamu ke arah zina, in sha Allah, kamu selamat dari perkara terkutuk itu.

My friend told me that she likes a boy who is very nice. She said, that she hope that the boy will has the same feeling towards her. Okey, tu lumrah manusia, ingin mencintai dan dicintai. Cuma kita sendiri yang arrangekan lumrah kita tu kepada cara yang bawa kita ke Jannah atau Jahannam. Wa na'u zu billah. Sini ada satu cerita dari seorang sahabat. Kita minta izin dia dah untuk copy di sini.
______________________________________

Hari ini aku terasa sangatlah looser. Ada seorang my schoolmate yang aku tak pernah berbual dengan dia sama ada reality atau pun maya. Aku gelarkan dia A. Ohh ya, pernah hanya beberapa kali masa kem kepimpinan sekolah. kebetulan kami satu group. Itu pun, hanya kepada perkara yang perlu sahaja.

Setelah hampir 2 tahun kami meninggalkan zaman persekolahan kami, tiba-tiba A cuba meng'add' aku di facebook. namun aku abaikan sahaja, kerana aku tidak gemar meng'approve' kawan lelaki yang tiada urusan dgnku. A msg fb ku. aku cuba abaikan. namun setelah beberapa kali dia hantar msg, aku akhirnya sedikit tewas dgn membalas msg dia. Aku jawab pertanyaan khabarnya, dan segala soalan yang dia ajukan. Kemudian, dia hantar msg, "sebenarnya aku nak bagitahu kau yang aku suka kau sejak kem tu" . Allah, mudahnya kau wahai A. Aku cakap, "ohh biasalah tu. mana ada muslim yang bencikan saudaranya. semua muslimkan bersaudara" . Dia cakap, "kau mesti faham apa yang aku cakapkan". Yep, aku faham, dan sebab tu aku tak reply lagi msg kau.

Sejak hari tu, hati aku tak tenang. Allah, ini ujian ni. Aku akui dia orang baik, dulu boleh dikatakan budak surau. sekarang dgr cerita dia join usrah di kampusnya. Cuma aku tak tahu mana silapnya kau tak mampu kawal perasaan kau. Aku akui, sejak hari tu aku asyik terfikirkan  dia. Sampailah satu malam aku tergerak buat solat malam. solat tahajud, solat taubat, solat istikharah. Aku minta Allah lupakan aku pada A kalau dia bukan jodoh aku. Aku minta Allah gerakkan A utk lupakan aku kalau aku bukan untuk dia.

Alhamdulillah, Allah perkenankan. sejak tu, aku dah tak terfikir dah lagi pasal dia. memang tenang.......
__________________________________

okey cukup sampai situ kita copy cerita dia. nampak tak kat situ apa lesson drpd cerita dia?
for me, it's simple. If you have feeling towards someone yang sampai kamu rasa tak senang duduk, asyik terpikir dia, mintak dia jadi jodoh kita, korang buat solat malam selain solat fardhu yg mmg dah wajib tu.
Korang minta Allah tunjukkan jalan yang betul, dijauhi dari perasaan mencintai dan berharap pada orang yang bukan Dia tetapkan untuk kita. buat ikhlas kerana Allah, In sha Allah dibantu oleh-Nya.

Jgnlah sampai luah perasaan di facebook,"AKU CINTA DIA KERANA ALLAH", "AKU HARAPKAN INGIN BERSAMA DIA HINGGA KE SYURGA" . ahaaaa, tak salah tu. tapi apa kata korang bina kekuatan diri korang tu dulu sbg persediaan masa hadapan.

Sejujurnya janganlah tanya kita tentang cinta manusia semua tu. I had no experience about it LANGSUNG! takda langsung oke! yang kita ada pengalaman tentang cinta untuk sahabat dan keluarga. dan yang paling penting untuk ALLAH, RASUL dan ISLAM keseluruhannya. hee.

LEBIH BAIK BUAT PREPARATION DAN REMINDER TERHADAP KEMATIAN daripada SIBUK MEMIKIRKAN TENTANG JODOH DAN PERKAHWINAN. kerana,

KEMATIAN ITU LEBIH PASTI DARI SEBUAH PERKAHWINAN.