16 July 2012

Mu'min yang Redha.

In the name of Allah Most Gracious, Most Merciful.

Sejak result offer degree keluar, chat box dan handphone dihujani dengan pertanyaan dari sahabat-sahabat. ala-ala norman hakim yang diserbu peminatnya ketika zaman kegemilangannya dulu. Eh! kenapa Norman Hakim?

Bila dah bagitahu, masih ramai yang tanya kenapa bukan doktor perubatan atau doktor veterinar. hm kenapa bukan AEROSPACE ENGINEERING. Terutamanya yang tahu aku punya result setiap sem masa asasi. Bila result bagus, memang perlu sangat ke gelaran doktor tu, memang wajib ke pangkat IR? eh macam emotional pulak. erk -_-

Nak tahu ayat-ayat cinta dari Dia tak. Sumpah ayat ni OSEM dan cool.

 "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma’aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.” (Al-Baqarah 2:286)

Dolu dolu, masa zaman kanak-kanak riang ria bersama kuih raya, eh! aku selalu main doktor2 dengan adik dengan akak. Habis kusyen kat rumah ni jadi katil patient. Sumpah rindu time tu. Dan itulah cita-cita aku dulu. aku nak jadi doktor. Bila dah naik form 1, aku makin sedar pasal saudara kita di PALESTIN yang sedang hebat bertarung dengan Zionis Laknatullah. aku pun menyimpan azam dan cita-cita untuk berkhidmat sebagai doktor sukarelawan di Palestin.

Time asasi lah menentukan profesyen aku kelak. aku dah cuba buat sehabis baik, tapi pointer aku cuma macam ye tak ye untuk ambil medic, so tak dapatlah ambil MEDIC. Jujur, tak kisah pun pasal Veterinar. sebab memang tak minat walaupun layak dengan syaratnya.

Untuk kawan kawan yang tengah kecewa gilaaaaa tu, mesti lagi kecewa dari dengar result spm kan. hehe. Tipu kalau aku ni tak kecewa. Bohong kalau aku ni tak cemburu tengok kawan ambil medic.

"Mu'min yang hanya melihat dunia dari jendela akhirat, akan pasrah dan redha dengan setiap ketentuan-Nya dalam semua perkara bilamana dia telah meletakkan tiga perkara utama, USAHA yang bersungguh, DOA dengan penuh keyakinan, TAWAKAL dengan penuh pengharapan."

Mana kata kita beriman dengan Allah kalau kita tidak redha dengan rezekinya. Mana bukti kita percaya dengan Qada' dan QadarNya kalau kita sibuk dok meratap nasib. Kata Rasulullah Sallahu 'alaihi wasallam adalah role model kita, then kenapa kita nak cemburu dengan apa yang orang lain dapat. Kalau betul kita jadikan dunia hanya di tangan kita, tak kisahlah apa jua bidang kita, kita perlu bermanfaat untuk Islam.

Allahu akbar. Allahu Malik. Ya 'Alim. Ya Ghaffar. Ampunkan kami yang sering tidak bersyukur.

Kepada ASPerian batch tujuh(2011-2012) yang demi Allah saya sayang kamu,
Please cool dan relax. Course yang korang dapat tu, memang ramai kan yang bukan first choice, kadang yang takda pun dalam list choice. Okey tapi korang boleh usaha untuk tukar course kan, tapi kalau tak dapat, Ingat tak, Allah pernah kata dalam surah al-baqarah ayat 216. So, siapa kita nak tolak? Betul betul, menasihati tak sesukar untuk menghadapi. Tapi, I'm also in your shoes. memang susah nak redha, tapi bila kita fikir, kita hidup kat dunia ni sekadar untuk capai kerjaya je ke? Kerjaya cuma wasilah untuk kita dapatkan keredhaan Dia.

This life is very short. apatah lagi dunia kerjaya ni. dan lagi pendek alam degree kita. only 4 years. bukan ke Islam suruh kita menuntut ilmu sebanyak mungkin? Then, it's the way of getting more knowledge yang mungkin sukar untuk kita dapat.

ada sesuatu yang indah yang telah Dia aturkan untuk kita. Percayalah. ;)