13 April 2013

Just can't forget . .

Dia kemas bilik dia. Dia mop lantai bilik dia.
Dia basuh baju. Then dia duduk makan depan aku.
Then dia pergi mandi. Lepas tu aku dengar bunyi motor dia.
Dia keluar.

5 minit aku duduk depan TV.
"Assalamualaikum . . . . " dengan suara yang kuat dan cemas.
Aku biasalah. Kalau aku seorang dekat rumah, aku lambat sikit buka pintu.

Ambil tuala, tutup kepala. Buka pintu.
"Waalaikumussalam . . . " muka pelik mungkin.
"Kakak, adik awak accident tu" . dan aku relax saja sebab aku ingat biasalah lelaki.
"Adik awak accident tu. Teruk tu. Mak mana mak?"
"Haa. mak pergi tahlil". Lari masuk dalam call hp mak.
Argghhhh dengar ringtone hp mak dalam bilik. Sah tak bawak hp.

Sarung kain baju kurung bunga-bunga. Sarung t-shirt Muslimah warna biru.
Sarung tudung. Mujur sempat capai stokin. Rumah memang tak fikir nak kunci dah.
Hp tak sempat nak capai.

Aku dgn yakin dan kelam kabutnya terus masuk kereta jiran yang bagitahu tu.
Dia memandu dengan lajunya menuju ke tempat kejadian.
Aku nampak adik aku terbaring. Tak sedar. I repeat, tak sedar weh!
Can imagine how her sister's feeling masa tu?
Kat situ ramai orang. Dan aku masih tak faham kenapa takda seorang pun yang angkat dia.
Mereka hanya tengok dan berbual sesama sendiri. Mungkin sedang menjadi polis menyiasat kronologi kejadian. Errr >,<
Dan bila aku suruh mereka angkat, baru mereka bertindak.
Aku masuk kereta di bahagian belakang. aku pangku kepala adik aku.
Panggil nama. Biar dia bangun. Tak lelap. Sebab bahaya kalau sedang macam tu kita biar dia tidur atau lelap sebab nanti jantung bertambah lemah. That is what I learnt.

Sampai-sampai, pergi emergency ward.
Dan tunggu lebih kurang 3 jam sebelum dimaklumkan dia ditahan di wad.
Alhamdulillah, nothing serious.
Budak perempuan yang accident dgn dia tu pun tak teruk sangat.
Eh bukan adik aku bawa that girl ya, mereka berlanggar motor-dengan-motor.

Tudung berlumuran darah. Jenuh menyental, macam susah nak hilang je.
Tapi lagi susah aku nak lupa macam mana perasaan aku masa tengok the only brother that I have terbaring macam tu.
Mungkin tak akan lupa kot.
Dan Allah mungkin uji tahap kasih sayang aku pada adik-beradik.
Dan ya, aku sayang mereka Ya Allah.

Tempat itu memang selalu berlaku kemalangan.
Biasalah. Dunia ni bukan makhluk yang nyata sahaja ada.
Banyak lagi makhluk yang kita tak nampak wujud dalam muka bumi ini.

Memang lawak bila teringat pakaian aku masa pergi hospital.
Memang malu bila aku main terjah masuk kereta orang yang bagitahu itu.
Ya dulu masa kecil aku selalu ke rumah mereka utk bermain.
Sebelas tahun kot aku tak bertegur mereka.
Dan hari ini mereka telah berjasa besar kepada aku.
Allah, tolong rahmati keluarga itu dengan cahaya dan petunjukMu.